تتوقع من يفوز بالدورى المصرى الممتاز 2018 / 2019 ؟

    • الأهلى
    • الزمالك
    • الإسماعيلي
    • المصرى
    • إنبي
    • بيراميدز

  • Ajax Loader
مواصفات النظام الغذائي الناجح مع خبيرة التغذيه هاله محمود
الثلاثاء 17 يوليو 2018 - 09:08 مساءً
مواصفات النظام الغذائي الناجح مع خبيرة التغذيه هاله محمود ارشيفية

 
مواصفات النظام الغذائي الناجح
 
علشان تقول علي اي نظام غذائي انه ناجح ام لا لازم يكون بيراعي جميع النقاط التاليه :-
 
1) لا للتجويع : اي نظام هيجوعك بشده نظام فاشل واستحاله هتكمل فيه ومجرد ما هتوقف هترد اتخن من الاول
 
2) لازم يكون إسلوب حياة وليس نظام مؤقت مثل النظام الكيميائي لان هذه الانظمه تفقدك ماء وعضلات وليس دهون وعواقبها وخيمه
 
3) ارمي الميزان نهائي وتخلص منه لان الميزان بيعطيك وزن اجمالي فقط ولكن لا يعطيك تفاصيل جسمك من دهون وعضلات ...الميزان بيضحك عليك
 
4) خلي مقاساتك وخصوصا محيط الوسط وشكلك لما تبص علي نفس في المرايه هما الحكم.
 
.. محيط الوسط دلاله علي نزول الدهون
 
5) الماء سر الحياة وأساس اي نظام... كثر من الماء علي قدر المستطاع
 
6) لا لليوم الفري open
 
ده مفروض نظام صحي هتقتنع فيه وتمشي عليه طوال حياتك وهتوجد بدائل صحية وأكل لذيذ يحببك في النظام ومن فتره لفتره بس تذوق حاجه صغيره نفسك فيها كنوع من التغيير وعلشان يزود الحرق عندك مرة ثانية
 
7) اعمل اي رياضه بس مش بهدف نزول الوزن ولكن بهدف المحافظه علي صحتك
 
 تقليل الملح والسكر نهاااائي ... الملح ببخزن مايه وهينفخك 
 
9) طبق المثل اللي بيقول (البعيد عن العين بعيد عن القلب).... امنع الاشياء الغير صحيه من امام عينبك بلاش شوكولاته وبسكوت في كل حته في البيت بلاش تتكلم عن الاكل باستمرار
 
10) حوط نفسك دائما بالاكل الصحي سواء في البيت او في مكان شغلك
 
التزم بس فتره وشاهد النتائج بنفسك
 
مع تحياتي بالصحه والعافيه
خبيرة التغذيه هاله محمود

تعليقات الفيس بوك